tiistai 25. marraskuuta 2014

Johdantotehtäviä



      1) - Minkä seurojen, yhdistysten, järjestöjen tai liikkeiden olet osallistunut elämäsi                    aikana? = Olen osallistunut lapsena päiväkerhotoimintaan , jossa tarjottiin lapsille virikkeitä                  koulun jälkeen.  Olen ylä-aste aikoinani osallistunut UNICEF- järjestön rahan keräys                             kävelyyn. Olen myös osallistunut kirkon järjestämiin nuorten seurakunta tapahtumiin.

        - Mitä jäsenkortteja sinulla on nyt ? = Olen omistanut nuorisotalon jäsenkortin, omistan Pins                  kortin, kirjastokortin  sekä esimerkiksi Seppälän jäsenkortin. Siis suurimmaksi osaksi omistan            kauppojen jäsenkortteja.
       
        - Mihin nettiyhteisöihin olet liittynyt? = Tällä hetkellä  en oikeastaan kuulu mihinkään                            nettiyhteisöön, mutta olen joskus nuorempana kuulunut esim. irc-galleria nimiseen sivustoon ,            joka oli vastine nykyiselle facebookille , johon en itse tälläkään hetkellä kuulu.



2) -Mihin toimintaan olisit nyt vanha tai liian nuori osallistumaan? = Olen 19 vuotta tällä hetkellä ja olen mm. liian nuori osallistumaan joihinkin eläkeläisten toimintaan ja järjestöihin  yms.(esim. sotaveteraanienjärjestöt). Muuten olen täysikäisenä oikeutettu osallistumaan moniin järjestöihin ja tapahtumiin. Liian vanha tällä hetkellä voisin olla lapsille ja nuoremmille järjestettäviin toimintoihin ja yhdistyksiin, sekä järjestöihin yms. (esim. kirkollisiin menoihin kuten rippikouluun yms. ellen sitten ohjaajana  toimisi. ) myös nappulaliigat eri harrastuspiireissä kuten jalkapallossa eivät sopisi yhteen ikäni kanssa.

- Estääkö sukupuoli sinua osallistumasta johonkin toimintaan? = Nykyajan tasa-arvon ansiosta voin naisena osallistua moniin ns. miesten harrastuksiin kuten vaikka metsästys-seuroihin. En kuitenkaan voi osallistua toimintaan, jossa asioita katsotaan ns. miesten näkökulmasta mm. vaikka yksinhuoltaja isien yhdistykset ja kokoukset yms. tai perheväkivallan miesuhrit. Oma mielipiteeni on että nyky suomessa saa sukupuolestaan huolimatta osallistua moniin asiohin, toimintoihin , järjestöihin ja yhdistyksiin.

- Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä nyt ja mitkä voisivat olla kymmenen vuoden kuluttua ? = Olen hyvin perhekeskeinen ihminen ja läheiseni ovat elämässäni melkeimpä tärkeimmässä osassa. Olen aina ollut tälläinen persoonaltanikin , joten luulen että olisin tätä myös vielä kymmenen vuoden kuluttua. Myös koulutus ja tuleva ura ovat minulle tärkeitä erityisesti tulevaisuuttani ajatellen , luulenpa siis uran olevan kymmenen vuoden kuluttua minulle tärkeätä. Myös muiden kuin läheisteni ihmisten hyvinvoinnilla on minulle väliä olen aina ollut hyvin empaattinen ihminen siispä luettelisin toisten ihmisten auttamisen myös minulle tärkeiden asioiden joukkoon ja kymmenen vuoden kuluttua myös lähihoitajan työssäni se tulee pysymään minulle tärkeänä.

-Millainen toiminta sopisi sinulle luonteenpiirteidesi, arvojesi,kokemustaustasi ja tietojesi/taitojesi perusteella? = Olen hyvin empaattinen ja avulias persoona ,kohtaan aina ihmiset ystävällisesti ja kohteliaasti. Olen hyvin perhe- ja ihmiskeskeinen ja muiden ihmisten hyvinvointi on minulle tärkeää, joka selittää myös uravalintaani lähihoitajana. Eläimet sekä niiden hyvinvointi ovat myös minulle tärkeää sillä olen eläinrakas. Toiminta jossa pääsisin auttamaan muita ja tuottamaan iloa muille voisi olla minulle sopivaa, vaikka lastensuojulejärjestöihin voisin kuvitella ottavani osaa ja eläintensuojeluliittoon, unicef hankkeissa oleminen on myös jonkin verran jo entuudestaankin tuttua.


3)

a) Sijoita oma toimintasi timanttimalliin mitkä olivat motiivisi osallistumiselle? = saaminen-antaminen (koen muiden auttamisen lisäävän myös omaa hyvinvointiani) + uutuus-etäisyys(tilaisuus oppia uutta ja on ajankäytön kannalta joustavaa, joka on erityisen hyvä) + pohdinta- toiminta, (pääsen pohtimaan arvojani ja toteuttamaan niitä käytännössä)  nämä kuvaavat eniten omia ajatuksiani ja motiivejani.

b) Läheinen ystäväni mallina: toiminta , mahdollisuus tehdä jotain konkreettista ja toteuttaa käytännössä arvojaan. Hän on elämässään yleensäkin ns. toiminnan ihmisiä , tykkää tehdä asioita käytännössä ja kokee silloin saavansa niistä enemmän irti.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti